Regulamin Komendy Miejskiej Policji w Świnoujściu
REGULAMIN
KOMENDY MIEJSKIEJ POLICJI
ŚWINOUJŚCIU
z dnia 7 września 2016r.
Na podstawie art.7 ust.4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2015r. poz. 355 z późniejszymi zmianami)1 zarządza się, co następuje:
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
§ 1.
-
Ustala się Regulamin Komendy Miejskiej Policji w Świnoujściu z siedzibą w Świnoujściu przy ulicy Krzywoustego 2A, zwany dalej „Regulaminem Komendy”
2. Regulamin Komendy określa:
-
strukturę organizacyjną;
-
funkcje;
-
organizację i tryb kierowania;
-
zadania komórek organizacyjnych
Komendy Miejskiej Policji w Świnoujściu, zwanej dalej „Komendą”.
§ 2.
Komenda, jest jednostką organizacyjną Policji, stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Miejskiego Świnoujściu, zwanego dalej „Komendantem Miejskim Policji”
§ 3.
Zakres działania Komendy określają przepisy w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 4.
1. Wprowadza się podstawowy rozkład czasy służby i pracy w Komendzie od poniedziałku do piątku w godzinach od 7: 30 do 15: 30.
2. Policjanci i pracownicy Komendy są obowiązani potwierdzać obecność w służbie albo pracy własnoręcznym podpisem, składanym bezpośrednio przed jej podjęciem w przeznaczonych do tego celu ewidencjach czasu służby i pracy.
3. Przerwanie lub przedłużenie czasu służby lub pracy wymaga zgody przełożonego oraz potwierdzenia w ewidencjach czasu służby i pracy.
4. Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy, o których mowa w § 6 ust. 2, prowadzą ewidencje czasu służby i pracy podległych policjantów i pracowników.
5. Pobyt policjanta lub pracownika w pomieszczeniach Komendy poza wyznaczonym rozkładem czasu służby lub pracy wymaga uzgodnienia z bezpośrednim przełożonym.
§ 5.
Komendant Miejski Policji, albo I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach od 14:00 do 17:00. Jeżeli wskazane dni są wolnymi od służby lub pracy, skargi i wnioski przyjmuje się w najbliższy dzień powszedni.
ROZDZIAŁ 2
Struktura Organizacyjna Komendy
§ 6.
1. Kierownictwo Komendy stanowią:
1) Komendant Miejski Policji;
2) I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji.
2. W skład Komendy wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Wydział Kryminalny;
2) Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego;
3) Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prasowo – Informacyjnych;
4) Posterunek Policji Świnoujście – Warszów;
5) Zespół Kadr i Szkolenia;
6) Zespół Prezydialny;
7) Zespół Administracyjno – Gospodarczy;
8) Jednoosobowe Stanowisko do spraw Informatyki;
9) Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
ROZDZIAŁ 3
Organizacja Kierowania w Komendzie
§ 7.
Komendą kieruje Komendant Miejski Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji i kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz policjantów lub pracowników wyznaczonych do koordynowania realizacji zadań, a także bezpośrednio podległych policjantów lub pracowników.
§ 8.
Komendant Miejski Policji:
-
określa zakresy zadań na stanowiskach I Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji, kierowników komórek organizacyjnych Komendy, o których mowa § 6 ust.2, a także zakresy zadań bezpośrednio podległych policjantów i pracowników,
-
sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
-
Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego,
-
Jednoosobowego Stanowiska do spraw Informacyjno – Prasowych,
-
Zespołu Kadr i Szkolenia,
-
Zespołu Prezydialnego,
-
Zespołu Administracyjno – Gospodarczego,
-
Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
-
Zespołu do spraw Łączności i Informatyki;
-
wykonuje określone w odrębnych przepisach uprawnienia i obowiązki przełożonego w stosunku do podległych policjantów i pracowników;
-
reprezentuje Komendę wobec organów administracji publicznej i innych instytucji oraz organizacji społecznych i obywateli;
-
reprezentuje Komendę wobec kierowników innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 9.
I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji:
1) sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością:
a) Wydziału Kryminalnego;
b) Posterunku Policji Świnoujście – Warszów
§ 10.
1. Komendant Miejski Policji może upoważnić podległych policjantów i pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.
2. Komendant Miejski Policji może powoływać nieetatowe zespoły realizujące zlecone przez niego zadania oraz wyznaczać podległych policjantów lub pracowników do kierowania tymi zespołami.
§ 11.
-
Komendanta Miejskiego Policji podczas jego nieobecności zastępuje I Zastępca Komendanta Miejskiego Policji.
-
Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 1 obejmuje wykonywanie wszystkich funkcji Komendanta Miejskiego Policji, chyba, że Komendant Miejski Policji postanowi inaczej.
-
I Zastępcę Komendanta Miejskiego Policji podczas jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez Komendanta Miejskiego Policji kierownik komórki organizacyjnej Komendy.
§ 12.
-
Komórką organizacyjną Komendy, zwaną dalej „komórką” kieruje jej kierownik przy pomocy zastępcy, kierowników podległych komórek oraz bezpośrednio podległych policjantów lub pracowników.
-
Kierownik komórki może upoważnić poszczególnych policjantów lub pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach, z wyjątkiem decyzji i czynności, o których mowa w § 9 ust. 1.
-
Kierownik komórki może powoływać nieetatowe zespoły realizujące określone przez niego zadania oraz wyznaczać podległych policjantów lub pracowników do kierowania tymi zespołami.
-
Kierownik komórki może zlecać podległym policjantom lub pracownikom wykonywanie zadań, w określonym przez niego zakresie, innych niż ustalone w karcie opisu stanowiska pracy.
-
Kierownika komórki zastępuje w czasie jego nieobecności jego zastępca albo wyznaczony przez niego inny podległy policjant lub pracownik.
-
Zastępowanie kierownika komórki obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w Regulaminie Komendy, chyba, że kierownik komórki określi inny zakres zastępstwa.
§ 13.
1. Kierownik komórki sporządza szczegółowy zakres zadań podległej komórki podlegający zatwierdzeniu przez Komendanta Miejskiego Policji.
2. Zakres zadań kierownika komórki i jego zastępców ustala Komendant Miejski Policji, podpisując sporządzone przez kierownika komórki karty opisu stanowisk pracy.
3. Kierownik komórki ustala zakres zadań kierowników podległych komórek oraz podległych policjantów i pracowników, sporządzając i podpisując karty opisu stanowisk pracy.
-
Kierownik komórki zapoznaje podległych policjantów i pracowników z kartami opisu stanowisk pracy bezpośrednio przed podjęciem przez te osoby służby albo pracy na wyznaczonym stanowisku.
5. Karty opisu stanowisk pracy, o których mowa w ust. 2 – 4 sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
6. Kierownik komórki sporządza, przedkłada do zatwierdzenia i zapoznaje z opisami stanowisk pracy podległych urzędników i pracowników, zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej.
7.Opisy stanowisk pracy, o których mowa w ust. 6, sporządza się na podstawie przepisów o służbie cywilnej
§ 14.
Kierownik komórki jest obowiązany niezwłocznie zaktualizować szczegółowy zakres zadań podległej komórki oraz karty opisu stanowisk pracy i opisy stanowisk pracy w przypadku zmiany zakresów zadań, o których mowa § 14 – 23.
ROZDZAIŁ 4
Zadania komórek organizacyjnych Komendy
§ 15.
Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:
-
wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w celu ujawniania przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy oraz z innymi jednostkami Policji;
-
zapobieganie i analizowanie zagrożeń związanych z przestępczością kryminalną;
-
zwalczanie zjawisk kryminogennych;
-
współpraca z Komendą Wojewódzką Policji w zakresie wymiany informacji
i współdziałania w zwalczaniu przestępczości kryminalnej; -
organizacja, koordynacja oraz prowadzenie poszukiwań osób a także identyfikacja niezidentyfikowanych osób i zwłok;
-
wykonywanie czynności dochodzeniowo-śledczych oraz inicjowanie i koordynowanie tych czynności realizowanych przez pozostałe komórki i ogniwa organizacyjne;
-
prowadzenie postępowań przygotowawczych wszczynanych samodzielnie lub śledztw na żądanie prokuratora;
-
współdziałanie z właściwymi wydziałami Komendy Wojewódzkiej policji, Prokuraturą, Sądem, organami administracji państwowej i samorządowej oraz
z organami kontrolno-rewizyjnymi w zakresie wykrywania i zwalczania przestępczości; -
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zasad rejestracji statystycznej przestępstw;
-
przygotowywanie analiz w zakresie rozmiarów przestępczości występującej na terenie działania Komendy, jej trendów w celu wypracowania skutecznych metod przeciwdziałania zagrożeniom;
-
realizacja zadań obronnych wynikających z przepisów prawa według posiadanych kompetencji;
§16.
Do zadań Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego należy:
-
ochrona życia i zdrowia obywateli oraz mienia przed bezprawnym zamachami naruszającymi te dobra;
-
ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, przez zapewnienie spokoju
w miejscach publicznych, środkach publicznego transportu i komunikacji, w tym także na wodach; -
inicjowanie i organizowanie działań zapobiegających popełnianiu przestępstw
i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie
z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi; -
kontrola przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach publicznych;
-
nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi w zakresie określonym w odrębnych przepisach;
-
wydawanie pozwoleń na broń sportową;
-
systematyczna analiza stanu przestępczości mająca na celu określenie obszarów najbardziej zagrożonych;
-
kontrola zgodności działań służb mundurowych Policji z obowiązującym stanem prawnym oraz zasadami bezpieczeństwa funkcjonariusza w służbie;
-
organizowanie i prowadzenie działań w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku ruchu na drogach publicznych, zapobieganie przestępstwom, wykroczeniom i wypadkom drogowym oraz kierowanie ruchem i jego kontrola;
-
wykonywanie służby patrolowej na terenie miasta Świnoujścia i trasach rejonu;
-
stosowanie przewidzianych prawem represji wobec użytkowników naruszających zasady bezpieczeństwa i porządku na drogach;
-
ujawnianie przestępstw o charakterze innym niż drogowe, udział w ujawnianiu poszukiwanych osób przemieszczających się środkami komunikacji drogowej;
-
ochrona porządku i bezpieczeństwa podczas imprez i zawodów sportowych odbywających się na drogach publicznych;
-
realizacja zadań obronnych wynikających z przepisów prawa według posiadanych kompetencji;
§ 17.
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo - Informacyjnych należy:
1) wykonywanie działalności prasowo – informacyjnej;
2) realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
3) współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
4) współdziałanie z organami administracji publicznej, szkołami organizacjami społecznymi oraz mediami w zakresie edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
5) opracowywanie oraz uczestniczenie w realizacji programów prewencji kryminalnej;
6) współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby Komendy Wojewódzkiej Policji i innych jednostek organizacyjnych Policji.
§ 18.
Do zadań Posterunku Policji Świnoujście – Warszów należy:
-
realizowanie zadań prewencyjnej, a w szczególności:
-
przeciwdziałanie popełnieniu przestępstw i wykroczeń w miejscach publicznych,
-
ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
-
kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
-
-
ujawnianie przestępstw i wykroczeń oraz wykrywanie ich sprawców;
-
realizowanie zadań administracyjno – porządkowych;
-
współdziałanie z samorządem terytorialnym oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa publicznego.
§ 19.
Do zadań Zespołu Kadr i Szkolenia należy:
-
obsługa kadrowa Komendy;
-
prowadzenie prac organizacyjno - etatowych;
-
prowadzenie ewidencji kadrowej;
-
zabezpieczenie rezerw osobowych;
-
rozpoznawanie potrzeb i planowanie przedsięwzięć szkoleniowych;
-
organizowanie szkoleń w zakresie doskonalenia zawodowego;
-
organizowanie i koordynacja: technik i taktyki interwencji; wychowania fizycznego oraz zajęć z wyszkolenia strzeleckiego;
-
dokonywanie okresowej oceny stanu dyscypliny wśród policjantów i pracowników Komendy;
-
sporządzania i przekazywania pocztą elektroniczną do KWP w Szczecinie formularzy zgłoszeniowych dla ZUS;
-
opracowywanie projektów decyzji administracyjnych Komendanta Miejskiego Policji w sprawach kadrowych;
-
realizacja zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości komórki.
§ 20.
Do zadań Zespołu Prezydialnego należy:
-
obsługa administracyjno-biurowa Komendanta Miejskiego Policji i I zastępcy;
-
prowadzenie korespondencji ogólnej Komendanta Miejskiego Policji;
-
dokonywanie archiwizacji dokumentów służbowych Komendy;
-
koordynowanie obiegu dokumentacji jawnej w Komendzie;
-
protokołowanie narad i odpraw organizowanych przez Komendanta Miejskiego Policji.
§ 21.
Do zadań Zespołu Administracyjno - Gospodarczego należy:
-
w zakresie gospodarki finansowej:
-
realizacja wydatków w formie akredytywy;
-
sporządzania innych należności dla funkcjonariuszy;
-
obsługa ubezpieczeń grupowych;
-
realizacja wpłat uposażeń, wynagrodzeń nie przekazanych na ROR i innych świadczeń;
-
wstępna weryfikacja merytorycznej i formalnej dokumentacji finansowej w zakresie wydatków procesowych;
-
prowadzenie książki kasowej;
-
prowadzenie gospodarki mandatów karnych;
-
przyjmowanie i rozliczanie mandatów karnych gotówkowych.
-
w zakresie gospodarki transportowej:
-
eksploatacja i garażowanie pojazdów;
-
organizacja stanowisk obsługi pojazdów;
-
prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej pojazdów;
-
rozliczanie i ewidencja obrotów materiałów pędnych i smarów;
-
wydawanie i ewidencja upoważnień na podstawie pojazdów służbowych;
-
realizacja procedur związanych z likwidacją szkód transportowych;
-
planowanie obsługi okresowej pojazdów;
-
sporządzanie i przesyłanie sprawozdań okresowych.
-
w zakresie gospodarki zaopatrzeniowej:
-
prowadzenie ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych;
-
dokonywanie zamówień na materiały biurowe;
-
administrowanie budynkami;
-
naprawa sprzętu techniki policyjnej;
-
prowadzenie gospodarki mieszkaniowej;
-
prowadzenie składnicy akt - archiwum Komendy;
-
zapewnienie opieki weterynaryjnej nad psami i końmi służbowymi oraz naliczanie równoważników za ich wyżywienie.
-
realizowanie zadań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
-
realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości komórki.
§ 22.
Do działań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Informatyki należy:
-
gromadzenie, przetwarzanie , przesyłanie i udostępnianie informacji w ramach eksploatowanych centralnie i lokalnie systemów informatycznych;
-
obsługa systemu TEMIDA w zakresie wprowadzania danych;
-
obsługa internetowej poczty elektronicznej QR – Mail;
-
opracowywanie analiz i zestawień informatycznych na potrzeby Komendy;
-
ustalanie i koordynacja sprawców przestępstw na podstawie danych informatycznych;
-
administrowanie systemu opracowania dokumentów niejawnych;
-
rejestracja danych z zakresu ruchu drogowego oraz ewidencji wypadków i kolizji drogowych (SEWiK);
-
administrowanie i rejestrowanie w programie GRAWER.
§ 23.
Do działań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz przepisów wykonawczych;
-
prowadzenie stałego nadzoru nad zgodnością funkcjonowania sieci lub systemu teleinformatycznego ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz kontrola przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych;
-
zapewnienie przestrzegania w Komendzie tajemnicy państwowej i służbowej;
-
koordynacja obiegu dokumentacji zawierającej informacje niejawne;
-
prowadzenie kancelarii tajnej;
-
udostępnianie dokumentów objętych klauzulą tajności;
-
prowadzenie postępowań sprawdzających i wydawania poświadczeń bezpieczeństwa policjantom, pracownikom policji oraz kandydatom do służby i pracy w Policji;
-
szkolenie pracowników i policjantów Komendy w zakresie ochrony informacji niejawnych;
-
organizacja oraz utrzymywanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności i informatyki działających w Komendzie;
-
prowadzenie ewidencji ilościowej urządzeń i materiałów łączności i informatyki w Komendzie;
-
prowadzenie stałego nadzoru nad pracą terminali będących na wyposażeniu Komendy pod względem przestrzegania ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych;
-
dokonywanie zabiegów konserwacyjnych, napraw oraz okresowego sprawdzania parametrów urządzeń łączności.
§ 24.
Komendant Miejski Policji może na czas określony lub w związku z konkretną sprawą zlecić kierownikom komórek Komendy wykonywanie innych zadań niż określone w § 14 -22.
ROZDZIAŁ 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 25.
Kierownicy komórek Komendy w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie Regulaminu określą szczegółowe zakresy zadań podległych komórek i sporządzą karty opisu stanowisk pracy i opisy stanowisk pracy, o których mowa w § 12, dla poszczególnych stanowisk służbowych.
§ 26.
Kierownicy komórek Komendy są obowiązani niezwłocznie zapoznać podległych policjantów i pracowników z Regulaminem Komendy.
§ 27.
Traci moc Regulamin Organizacyjny Komendy Miejskiej Policji w Świnoujściu z dnia 5 maja 2009 roku wraz z aneksami.
§ 28.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od 7 września 2016r.
KOMENDANT MIEJSKI POLICJI
W ŚWINOUJŚCIU
mł. insp. mgr Dorota Zawłocka
W POROZUMIENIU
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI
W SZCZECINIE
podinsp. Jacek Ciegieła